Konceptet Bakom Trummorna – Intervju Med Peeter Uuskyla

Ett inspirerande möte med musikern Peeter Uuskyla – som sätter konceptet före formatet. Vi träffades en av dom sista höstdagarna i oktober för att prata om musiklivet och attityden till musik. I början av samtalet frågar jag när han blev musiker, men han svarar skämtsamt att det var något han försökte med en gång i tiden.

“För länge sen försökte jag bli musiker men jag orkar inte höra på en låt mer än en gång. Samma stycke ska låta annorlunda varje gång, även på skivan ska det finnas något nytt att höra. Annars tycker jag att det är tråkigt”, säger han leende.

Vi går in på detta med upplevelser som gör att man som musiker ”tar av” i en viss riktning, det som gör att man övergår från att bli en som spelar instrument till att definiera sig själv och falla i ett musikaliskt sökande. Peeter började som trummis väldigt sent och det tog tid, men uppenbarelsen som fick honom att vidga sina musikaliska vyer var Liseberg, 1967.

“Det var en konsert med Jimi Hendrix Experience i Göteborg 1967, vilket var hans första Sverigespelning. Och det var soundet som gav mig den religiösa uppenbarelsen. Därefter blev vi alla i mitt dåvarande band omvända och började spela annorlunda, mer utdraget!”

I början av sjuttiotalet som ung man i tjugoårsåldern flyttade Peeter till Stockholm för att gå på Konstakademien. Där plöjde han sig igenom jazzalbum från jazzalbum och det som han spelat på trummorna tidigare började utvecklas och ta en ny skepnad.

”Jag försökte göra trummorna viktigare och började bli mer intresserad av soundet oavsett hur det lät eller vilken form det var. Det finns inga misstag i musiken om man kan parera dom på rätt sätt och involvera dom i musiken.”

Det var under denna tid på sjuttiotalet som Peeter började söka sig till jazzmästaren Bengt Frippe Nordström, den man som satte solokonserter för saxofon i världsmedvetandet. Enligt Peeter så tror han mer på att lära sig muntligt, att helt enkelt vara lärling till någon mästare och ta till sig på så vis.

”Bengt Frippe Nordström, han var väldigt extrem och var den förste som spelade solokonserter. Han inspirerade många andra runt om i världen till att göra solokonserter. Så jag gjorde allt för att komma i kontakt med honom! Till slut när jag blev trummisen som han gillade fick jag spela med honom. Så för mig blev han mästaren och hans attityd till musiken är det jag tog till mig mest, den totala improvisationen, det förblev mitt tänk.”

Peeter beskriver sina iakttagelser av många musikmästare där han suttit bakom trummisen och lyssnat intensivt, alla dessa spelningar och umgängen som gav så mycket insikter. Alla ”dumma” och ”naiva” frågor han ställde till dessa musiker. Det är så han tog till sig andras stilar och utvecklade sin egen, eftersom han aldrig valde att gå musikhögskola.

Jag frågar Peeter om vad han håller på med nu för tiden och det visar sig vara en miniturné i Mexiko nästa år. Mer lokalt på hemmaplan är det olika projekt inom musik, konst och video. Han söker sig nu för tiden ”mer åt det dokumentativa formatet istället för att spela inför tio personer i en liten lokal”. På något vis har han sökt färdigt där han sökte förut och tiderna har förändrats vilket gör att han letar vidare i nya riktningar.

”Så konceptet är det som är essensen oavsett instrument och musikstil, jag spelar med vem som helst så länge det känns rätt. Jag tror inte på musiken som en bakgrundsgrej.”

Vi kommer också in på hur scenen för alternativ musik ser ut idag jämfört med förr i tiden, har det blivit mer och friare eller tvärt om? Enligt Peeter så fanns det lite förr i tiden, men idag finns inget kvar.

”Det fanns alltid små platser att spela och framföra alternativ musik och man fick betalt på den tiden. Ekonomin var bättre då tycker jag. Men jag vet inte hur jag tänkte, det var kul att spela överallt det gick. Jag hade ingen tanke på att det gick att leva som musiker.”

Men oavsett pengarna så poängterar han att det fortfarande är kul och att han söker och känner att det finns mer att utforska. Peeter Uuskyla föddes i Göteborg 1951, där han började som musiker. För att på 70- talet i Stockholm utveckla sin stil bland annat med Bengt Frippe Nordström. Han är fortfarande aktiv och efter att ha bott i Tyskland en tid, är han numera bosatt i Göteborg med sin familj.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *