Det var bolaget Half Night som stod för en pittoresk konsert i en smedja vid Göteborgs hamn och höjdpunkten var en levande version av albumet The Creature From Outer Space av Dan Olsson. Tidigare i våras gjorde jag en intervju med Dan Olsson inför släppet av hans album The Creature from Outer Space’ från Dan Olsson via Half Night Records. Från den kassettversionen var det vackert hur mycket mer som kunde tränga fram på scenen. På scen fanns elgitarr, saxofon, syntar, elpiano och rullbandare. Jag gillade rytmerna, basgångarna och glesheten i ljudbilden som är just rätt. Hoppas deras musik kommer synas och höras mer runt om på landets scener.
Från Göteborg kommer ett nytt litet bolag vid namn Half Night Records, där Dan Olsson står för första släppet The Creature from Outer Space. Det är ett fysiskt släpp på kassett bestående av elva Lo-fi soundscapes – som tagna ut en trasig musikspelare som legat på en avfolkad planet alldeles för länge och som fortfarande låter tack vare sina atomdrivna batterier. Jag gillar det och även om det kan kallas för kosmische, experimentellt eller improviserande så är det precis vad det är, en skönljudande teknisk möjlighet som försöker efterlikna en totalt varm och härlig känsla som en atomdriven musikspelare på en avfolkad planet kan göra. Från Conrad Schnitzler till Dan Olsson, det är en kollektiv likartad resonans som längtar tillbaks till den där planeten.
Då labeln är rykande färsk gjorde jag en snabb intervju för att få ett grepp om det. Det verkar båda väldigt gott när mer musik och events är på gång från folket som är involverade.
Hur bildades Half Night Records och vad hoppas ni med labeln?
Jag själv, Jonas Odhner och Oliver Larking bildade Half-Night eftersom vi är involverade i diverse inspelningsprojekt i Sonores Studios. Vi kände att det vore kul att samla dessa under samma tak. Dessutom pysslar vi med experimentell musik av olika slag så den musikaliska inriktningen fanns redan där. Utöver detta rör det sig några fler personer i studiolokalerna mer eller mindre frekvent och vi gillar tanken på ett litet musik-community.
Vi vill helt enkelt nå ut med vår egen musik till folk och samtidigt skapa ett hem eller en plattform för musikprojekt som vi känner är intressanta och värda att höras. Vår identitet som skivbolag kommer därför att skrivas en sida i taget med varje släpp vi gör.
Fler artister eller som en egen privat label?
Av våra fyra första släpp, varav bara ett är släppt ännu, kommer hälften att vara med artister som inte driver skivbolaget. Gemensamt för albumen är dock att de är inspelade och mixade i vår studio, Sonores Studios.
Vad har ni gjort tidigare och vad väntar för i år?
Vi kommer alla från olika musikaliska bakgrunder. Jonas sysslade ursprungligen mest med att producera hip hop och att scratcha. Jag själv och Oliver har på olika håll stått och harvat i replokaler i diverse konstellationer och testat otaliga musikaliska genrer. Jag och Jonas är uppväxta i Åmål och är barndomsvänner och har gjort musik tillsammans sedan slutet av 90-talet. Vi har bland annat släppt två skivor med gruppen Sonores. Oliver är uppväxt i Jönköping och har tidigare bland annat släppt en skiva med duon Kokoro.
Vår andra release är A Study of Musical Instruments av skivdebuterande Therese Frisk. Skivan släpps på vinyl 24/4. Therese studerar konst i Trondheim och skivan är en del av hennes examensarbete. Albumet består av två långa spår där hon spelar fyra olika instrument på varje sida. Therese är ingen musiker och har aldrig spelat dessa instrument tidigare. Mycket kortfattat är projektet ett utforskande av okunnighet. Hon vill skapa en orkester som hon inte har någon kontroll över. Därför gjordes bara förstatagningar och hon lyssnade inte på något av det hon spelade in under tiden.
Släpp tre kommer att bli debutalbumet med Chapel Productions där jag själv och Oliver Larking ingår tillsammans med Adrian Åsling Sellius (även med i jazzkonstellationerna APUH! och Don-Qui Five). Vi spelar något slags elektroakustisk improvisationsmusik. Skivan kommer att släppas på kassett och i digitalt format.
Efter detta släpper vi debuten med improvisationsduon Skarv som består av Hampus Öhman-Frölund (även med i t.ex. APUH!) på trumset och slagverk samt Louise Magnusson på ett egenhändigt gjort instrument konstruerat av bland annat en vril, kontaktmikrofoner och kontakthögtalare. Även denna skiva kommer att släppas på kassett och i digitalt format.
I början av maj kommer trion Mother and Child (jag själv, Jonas och Oliver) göra två spelningar i Trondheim. I samband med utställningen av Therese Frisks A Study of Musical Instruments kommer vi att tolka verket i utställningslokalen. Vi kommer även att göra en klubbspelning där vi framför min soloskiva The Creature from Outer Space.
Lör 23/5 spelar Mother and Child på Valand, Göteborg och kommer då att framföra musik från båda skivorna närmast ovan.
Lör 13/6 kommer vi att anordna en skivbolagskväll i Göteborg. Då kommer musik från samtliga de fyra första släppen framföras live.
Hur tycker du scenen för drone/soundscape musik mår i Sverige… i Göteborg?
Vi har i stort sett ingen kunskap om eller relation till drone/soundscape-scenen med undantag för musiken gjord av våra vänner Jonas Lindgren (Æther) och Viktor Sjöberg. De medverkar båda på den kommande debutskivan med Mother and Child.
Tack & Lycka till!
What do you think?