Mount Buzhou heter albumet som släpps av duon Lerin / Hystad, genom Extemporaneous Recordings. Musiken är riktigt lovande för alla som gillar krautrock, psykedelia och när något är nära konstens gränsland. Albumet är skapat genom fältinspelningar från Kina som blandas med elektroniska stämningar. Resultatet blir skeva, raka och lågmält utflippade partier där rytmiken och fraseringarna på gitarren skapar ett skönt kollage av sammanhållande skönlyssnad helhet. Annars så är duon väldigt aktiv inom olika konstområden. Jag var tvungen att intervjua och ta reda på mer om vilka dom är och vad dom tänker sig…
Berätta vilka ni är, när ni började och vad ni håller på med och är ute efter?
Vi är konst och musikduon Lerin / Hystad. Vi har samarbetat sedan 2010, vi träffades när vi båda studerade på Konsthögskolan i Bergen. Vi befinner oss i ett gränsland mellan konst och experimentell musik. Vi arbetar med att på olika sätt utforska strategier för historieberättande genom att på olika sätt kombinera ljud och musik med fotografi, video, text och måleri. 2014 startade vi vårt egna skivbolag Extemporaneous Recordings som kommer fokusera på releaser i ett gränsland mellan musik och konst. Vi kommer använda skivbolag för att ge ut vår egna musik men vi har också spännande samarbeten med andra musiker som vi hoppas kunna släppa i framtiden.
När jag kontaktade er första gången nämndes något om en bok som någon av er skrivit, om Damo Suzuki. Jag kände inte till det alls, när kom det till och vart kan man få tag på den?
Det projektet startade när vi mötte Damo Suzuki på en konsert i Osaka. När han fick veta att vi var från Sverige började han att prata svenska med oss. Det visade sig då att han på slutet av 1960-talet skrivit en kontaktannons till Expressen där han berättade att han var en ung japansk pojke som vill lära sig om svenska seder och bruk och undrade om någon familj i Sverige skulle vilja ta emot honom som gäst någon månad. En familj i den Värmländska orten Gräsmark svarade på Suzuki´s annons. Vår bok skildrar Suzuki´s tid i Gräsmark på slutet av 1960-talet. Den innehåller också handskrivna brev till en flicka i Gräsmark där Suzuki skriver om tidiga konserter med Can tillsammans med Pink Floyd och Black Sabbath och inspelningar av Can´s Tago Mago och Soundtracks. Senare hälften av boken handlar om hur vi reste tillsammans med Damo Suzuki på turné i Japan med Damo Suzuki´s Network. Boken kommer i en vinylbox som också innehåller en LP från en konsert vi gjorde tillsammans med Damo Suzuki på Fylkingen i Stockholm. Vinylboxen är utgiven av tyska skivbolaget Clouds Hill.
Jag såg några väldigt sköna instrumentala framföranden av er på YouTube i dagarna, från Japan, med dels er två på scen samt med andra musiker. Hur hamnade ni där och vad gjorde ni förra året?
I samband med Red Bull Music Academy Weekender i Tokyo arrangerade Damo Suzuki en 7 ½ timme lång improviserad konsert på Super Deluxe i Tokyo. Han bjöd in 22 musiker att improvisera tillsammans, bl a, Omar Rodriguez Lopez (The Mars Volta), Keiji Haino och medlemmar från The Boredoms. Det var en fantastisk konsert och otroligt spännande att möta och spela tillsammans med de andra musikerna. Lerin / Hystad genomförde också en egen turné i Japan med 6 konserter i Tokyo och Osaka.
Efter albumsläppet Mount Buzhou, hur ser året ut för er? Vart kan lyssnarna få se er på scen?
Vi har spelat in en ny EP med inspelningar från Lofoten i Norge, den kommer att släppas senare i år som en vinylsingel begränsad till 100 exemplar där varje vinyl kommer paketerad i en unik akvarell målning. Vi arbetar för tillfället med nästa album som är baserad på inspelningar från Japan, halva skivan är inspelad och vi planerar att släppa den i höst. Nästa konsert är i Oslo den 27 Maj på Black Box Teater. En turné i norra Europa är också på gång i September så följ med på Extemporaneous Recordings hemsida och facebook för uppdateringar.
Vad är konceptet med Extemporaneous (betyder något utfört utan en förberedelse) Recordings?
Extemporaneous är något som befinner sig i ett gränsland mellan improvisation och något som är repeterat. Ungefär som att förbereda ett tal men sedan när man framför det så ser man inte ner på sina anteckningar. Det reflekterar både våra konserter men framför allt hur vi arbetar i studion där vi ofta börjar spela in utan någon repetition eller färdigt material, improviserade partier och field-recordings samplas sedan och växer fram till låtar.
Vart arbetar ni och spelar in material?
Vi spelar in våra skivor i vår egen studio i Sunnemo i Värmland. Vi har också spelat in material tillsammans med Damo Suzuki på Clouds Hill Recordings i Hamburg. Mycket av vår musik bygger också på field-recordings och vi har alltid med oss utrustning för att kunna spela in när vi är ute och reser.
Tack & lycka till!
What do you think?